سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیاز جامعه به امام زمان (عج)

    زمینه‌سازی ظهور موعود و انسان مدرن 
این نکته می‌تواند سد راه انسان در تلاش برای کشف آینده باشــــد که وی به جای این‌که آینـده را پی‌آمد امروز خود بداند و نشانه‌های آینده و دورنمای آن را مشخص سـازد به عکس، امروز را معلق به آینده نماید. حال آن‌که هر انسانِ خواهان تثبیت آینده‌ای مطلوب، باید امروز زمینه ایجاد تحول فردا را فراهم نماید. اما موعود فردا در پس این زمینه‌سازی‌ها، چه ره‌آوردی برای انسان مــدرن خواهــد داشت؟ آیا ویژگی‌های جهانی این دولت موعود، با خواسته‌های فطری انسان امروز سازگاری دارد؟ 

یوآخیم واخ، جامعه‌شناس دین معتقد است، هنگامی می‌توان یک دین و آییـن را جهانی دانست که ابتدا بدانیم اصول و آموزه‌های آن چه ویژگی‌هایی دارد. به اعتقاد وی، در این میان، تعداد پیروان آن گرچه از شاخص‌های مهم است، تعیین‌کننده نیست.

بنابراین، ابتدا به برخی از مهم‌ترین شاخص‌های دولت موعودی اشاره می‌کنیم که می‌تـــواند انگیزه انسان عصر کنونی برای زمینه‌سازی باشد:
الف) آرامش و امنیت
تأمین و تضمین آرامش و امنیت خاطر در تمامی جهات اعم از امنیت فردی، اجتمـــاعی، سیاسی و اقتصادی، مهم‌ترین خواسته هر انسانی در تمامی دوران‌هاست، گزارش کمیسیون اداره مسائل جهانی نیز می‌گوید: مفهوم امنیت جهانی باید چنان توسعه یابد که افزون بر ملاحظات سـنتی امنیت که ناظر بر امنیت دولت‌هاست، امنیت مردم و زمین را نیز دربرگیرد.

و در جایی دیگر آمده است: ما به دنبال جهانی شدن با ابعاد اجتماعی هستیم که ارزش‌های انسانی را پاس بدارد و رفاه مردم را از حیث آزادی، آسایش و امنیت ارتقا دهد.

متفکر بزرگ، پروفسور آلبرت اینشتاین، تئوری‌پرداز «نظریة نسبیت» نیز (البته با اشاره ناآگــــاهانه به یکی از ره‌آوردهای دولت کریمة منجی موعود) این‌گونه اظهار نظر می‌کند: فرارسیدن آن روزی که در جای جای جهان، صلح و صفا حکومت کند و همة اعضای جامعة بشری با یک‌دیگر دوسـت و برادر باشند، دیری نخواهد پایید.

با این حال، تأمین امنیت از پس میله‌ها و با ابزار شکنجه، هرگز آن امنیت ایده‌آل نیست، بلکه امنیت مطلوب، وقتی ارزش‌مند است که در نهاد افراد جامعه و در اثر تربیت خاص، به وجود آید، نه این‌که اگر سایة قدرت قاهر از سر جامعه برداشته شد، هرج و مرج هم‌چنان رواج یابد. امنیـــت اجتماعی آن‌گاه تأمین می‌شود که امن و امان، در بشر تربیت گردد و نهادینه شود و به هیچ‌گونه جبر خارجی، نیازمند نباشد و خود به خود، طبیعت امن مردم، تشکلی صالح را به وجود آورد و اجتماع و مردم را در امن و امان مطلوب قرار دهد. موعود جامعه جهانی باید چنین امنیتی را فراهم نماید.


 



مطلب بعدی : کنترل خشم