سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک حدیث یک داستان

 

«مقام پدر و مادر»

قال علی بن موسی الرضا (ع) :کُن بَارًّا وَ اقتَصِرَ عَلَی الجَنَّه

رفتار نیک نسبت به پدر و مادر موجب نزدیکی به بهشت است. 

 «زندگانی اباابراهیم (ع)»

مردی به حضور پیامبر رسید و پرسید ای رسول خدا من سوگند خورده ام که آستانه درِ بهشت و پیشانی حورالعین را ببوسم اکنون چه کنم؟ پیامبر فرمود: پای مادر و پیشانی پدر را ببوس « یعنی اگر چنین کنی به آرزوی خود در مورد بوسیدن پیشانی حورالعین و آستانه درِ بهشت می رسی» او پرسید اگر پدر و مادرم مرده باشند چه کنم؟ پیامبر فرمود: قبر آنان را ببوس . هنگامی که ابراهیم خلیل برای دیدار پدرش اسماعیل از شام به مکه آمد پسرش در خانه نبود ابراهیم به سوی شام بازگشت وقتی که اسماعیل از سفر برگشت همسرش ماجرای آمدن ابراهیم را به او خبر داد اسماعیل جای پای پدرش ابراهیم را پیدا کرد و جای پای پدر را بوسید.        

 «اعلام قطب الدین حنفی ص24- بحار الانوار ج12 ص85»

 



      

آثار قرائت قرآن

 

در رابطه با اثرات تلاوت قرآن در خانه، به حدیث اعجاب انگیزی از اولین اختر تابناک آسمان ولایت، حضرت امیرالمؤمنین (ع) گوش دل می سپاریم:

در خانه ای که قرآن خوانده شود، و از خدای عزوجل فراوان یاد گردد، برکتافزایش می یابد، و فرشتگان حضور پیدا می کنند و شیاطین از آن می گریزند. وآن خانه به اهل آسمان روشنی می دهد، همان گونه که ستارگان آسمان به اهلزمین روشنی می دهند. »

 

در حدیث دیگری، پیامبر محبوب و بزرگوارمان، ضمن تأکید همین درخشش برای اهلآسمانها، به کسانی که تلاوت قرآن در منازل را، از برنامه ی زندگی خود حذفنموده اند، هشدار می دهند که خانه های خود را همانند قبرستان، سرد و خاموشنسازند:

 

« خانه های خود را با تلاوت قرآن روشن کنید، و منازل را مانند قبرستانقرار ندهید. چنان که یهود و نصارا چنین کردند. در کلیساها و معبدها بهعبادت پرداختند ولی در منازلشان اثری نبود.

در هر خانه که قرآن زیاد خوانده شود، خیر و برکت آن خانه زیاد می شود واهل آن خانه مشمول عنایت گسترده الهی خواهند شد. و آن خانه به اهل آسمانهانور می دهد. همان طور که ستارگان، زمین را روشن می کنند. »

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، در حدیثی دیگر، باز هم به اثرات وجود قرآن در منازل، تأکید می فرمایند :

خالی ترین و فقیرترین خانه ها، خانه ایست که در آن قرآن نباشد. »

شاید که مقصود پیامبر عزیزمان، وجود روح قرآن در منازل است، وگرنه، در هرخانه ای یک یا چند جلد قرآن، آن هم به شکلهائی زیبا و چشمگیر، یافت می شودکه بسا در طول یکسال هم، صفحه ای از آن گشوده نمی شود.

توصیه ای برای پدران و مادران

اگر علاقمندید که کودکان و نوجوانان شما، در آینده به کتاب قرآن عشق بورزند، و با آیات آن الفتی ناگسستنی داشته باشند،

اگر آرزومندید که آیات قرآنی، در ذره ذره ی وجود نوجوانان شما جای بگیرد، و در آینده مسیر زندگی خود را، همراه با قرآن تعیین نمایند،

و اگر دوست  دارید که نور قرآن، پیوسته زوایای زندگی شما را روشن نموده، و از برکات حیرت انگیز آن برخوردار شوید

حتما در منازل خود، برنامه ی تلاوت قرآن، آن هم با صوتی نسبتا بلند، بخصوصدر صبحگاهان داشته باشید، و بدون این که از کودکان و نوجوانان خود مستقیمابخواهید که گوش به تلاوت شما بدهند، سعی نمائید که آهنگ تلاوت قرآن،پیوسته در گوش آنان بنشیند.