سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تو مرا داری و من قرآن را

 دل من غصه چرا

تو مرا داری و من قرآن را

و همیشه همه جا می خوانم سوره ای از سور قرآن را

قلب من کینه چرا

تو مرا داری و من قرآن را

خانه تو پر از احساس خداست

چشم من گریه چرا

تو مرا داری و من قرآن را

جان من حسرت و افسوس چرا

تو مرا داری و من قرآن را

او همانی است که با خواندن آن روح پرواز دگر می یابد من دو بال از قرآن به تو خواهم بخشید

پس بخوان قرآن را که شفای دلهاست

سیده زینب حسینی



      

بهشت برین

رسول اکرم صلى الله علیه و آله:

اَلجَنَّةُ بَناؤُها لَبِنَةٌ مِن فِضَّةٍ وَلَبِنَةٌ مِن ذَهَبٍ وَمِلاطُهَا المِسکُ الأَذفَرُ وَحَصباؤُهَا اللُّؤلُؤُ وَالیاقوتُ وَتُربَتُهَا الزَّعفرانُ... ؛

ساختمان بهشت خشتى از نقره و خشتى از طلاست، گِل آن مُشک بسیار خوشبو و سنگریزه آن لؤلؤ و یاقوت و خاک آن زغفران است... . 

(نهج الفصاحه، ح 1327)


رسول اکرم صلى الله علیه و آله:

فِى الجَنَّةِ ما لا عَینٌ رَأَت وَلا اُذُنٌ سَمِعَت وَلاخَطَرَ عَلى قَلبِ بَشَرٍ؛

در بهشت چیزهایى هست که نه چشمى دیده و نه گوشى شنیده و نه به خاطر کسى گذشته. 

(نهج الفصاحه، ح 2060)


رسول اکرم صلى الله علیه و آله:

مَنِ اشتاقَ اِلَى الجَنَّةِ سارَعَ فِى الخَیراتِ؛

هر کس مشتاق بهشت است براى انجام خوبى ها سبقت مى گیرد. 

 

(بحارالأنوار، ج77، ص96، ح1)



 

 



      

اسراف

 

اسراف در آیات و روایات:

در قرآن کریم واژه «اسراف» و مشتقات آن مکرر به کار رفته است ولی در بیست وسه مورد لفظ «اسراف» استعمال شده که در هر مورد، مفهومی ویژه دارد در غالبموارد، مقصود از اسراف جنبه های اخلاقی، عقیدتی و تجاوز از حدود الهی استکه در بخش بعدی مورد بحث قرار خواهد داد. اما آیاتی که تنها ظهور در جنبههای اقتصادی مورد نظر و بحث ما دارد چهار مورد است که با دو آیه «تبذیر«مجموعا شش آیه می شود.»
در این جا به ذکر چند آیه می پردازیم:
الف)«و آت ذالقربی حقه و المسکین و ابن السـبیل و لا تبذیرا ان المـبذرین کانوا اخوان  الشیطان لربه کفورا»

( اسراء(17) آیات 26 ـ 27.)

و حق خویشاوند را به او بده و مستمــند و در راه مانده را (دستگیری کن) و ولخرجی و اسراف کاران برادران شیطان هایند، و شیطان همواره نسبت بهپروردگارش ناسپاس بوده است.
ب)... «و اتوا حقه یوم حصاده و لاتسرفوا انه لایحب المسرفین»
...
و حق (بینوایان از) آن را روز بهره برداری از آن بدهید،(ولی) زیاده روی مکـنید که  او اسراف کاران را دوست نمی دارد.

 انعام (6) آیه 141.

ج)«یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کل مـــسجد و کلوا واشربوا و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین»
ای فرزندان آدم، جامعه را در هر نمزای برگـیرید، و بخورید و بیاشامید(ولی) زیاده روی مکنید که او اسراف کاران را دوست نمی دارد.

اعراف (7)،آیه 31.

 اسراف در نگاه پیامبر(ص) و امام علی(ع)
 
اسراف در نگاه پیامبر حضرت محمد (ص)

 1. یکی از اقسام اسراف اینستکه هر چه می خواهی بخوری.

 (نهج الفصاحه ، ح 918)

 2. بخورید و بنوشید و صدقهدهید و بپوشید بی اسراف و تکبّر.

(نهج الفصاحه ، ح 2181)

 3. هر که اندازهنگهدارد خدایش روزی دهد و هر که اسراف کند خدایش محروم دارد.

(نهج الفصاحه ، ح)

 هر که میانه روی کند خدا بی نیازش کند و هر که اســراف کند خدافقیرش کند و هر که فروتنی کند خدایش بردارد و هر که بزرگی فروشد خدایش درهم شکند).

(نهج الفصاحه ، ح 2939)

 

 



      

بدانیم

من مخاطب خدا هستم، ببینم چگونه خود را باید بشناسم؟

- در فرهنگ قرآن‌کریم هر کار بد و خوبی ذاتاً به خود عمل کننده بر میگردد و در پی آن به دیگران نیز اثر میدهد.

 ³من عمل صالحاً فلنفسه و من اساء فعلیها (فصلّت / 46)

- آنکه نکویی کند پس به سود خود اوست و هر که بدی کند پس به زیان اوست.

³یا ایهاالناس انّما بغیکم علی انفسکم (یونس / 23)

- ای مردم جز این نیست که ستم شما بر خویشتن است.

³و من جاهد فانّما یجاهد لنفسه (عنکبوت / 6)

- اگر تلاش در جهت رشد شخصیت خود کنند به خود بر می‌گردد.

³و من تزکّی فانّما یتزکّی لنفسه (فاطر / 18)

- و آن کسی که پاکی جوید جز این نیست که برای خویشتن پاکی جوید.

³فمن شکر فانّما یشکر لنفسه (نمل/ 40)

- آنکه شکر کند پس شکر کرده‌است برای خویشتن


با مخاطب محوری، بهشت و جهنم در ما ایجاد می‌شود، چون ما از بهشت و جهنم برتر و بزرگتریم. با مخاطب محوری، امام منتظر، امام منتظر می‌شود تا ما ظهور کنیم. انسان جان جهان و معنای هستی است، هستی با انسان معنا پیدا می‌کند. انسان همه ذرات هستی را به نطق و امیدارد. در مخاطب محوری، هر روز صبح باید از خود پرسید: من چه می‌خواهم؟ چه می‌کنم؟ چه باید یکنم؟ چه می‌توانم بکنم؟

سازمان دارالقرآن کریم