سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انس با قرآن

 

 

آثار و برکات سوره واقعه

رفع فقر و تنگدستی

هر کس سوره واقعه را هر شب بخواند هیچ تنگدستی و گرفتاری به او نمی رسد.رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند: سوره واقعه را به زنانتان یاد دهید زیرا آن سوره بی نیاز کننده است.

در داستان جالبی درباره عبدالله بن مسعود آمده است: عبدالله بن مسعود صحابی بزرگوار رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم بیمار شد. خلیفه وقت ، عثمان بن عفان، به دیدار او رفت و ناراحت و نگرانی در چهره او دید از او پرسید: چرا ناراحتی و آه و ناله می کنی؟

گفت: گناهکارم. پرسید: چه می خواهی؟ گفت: رحمت خداوند را،

پرسید: آیا نیاز به پزشک داری؟ گفت: طبیب حقیقی مرا بیمار کرده است.

پرسید: آیا می خواهی کمک مالی به تو بکنم؟ گفت: آن زمان که نیاز داشتم ندادی و اکنون نیازی ندارم.

عثمان گفت: پول می دهم برای دخترانت باشد. ابن مسعود گفت: آنها نیازی ندارند. چون به ایشان گفته ام که همواره سوره وقعه را قرائت نمایند که هیچ گاه نیازمند نخواهند شد.

هر کس سوره واقعه را هر شب بخواند هیچ تنگدستی و گرفتاری به او نمی رسد.رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند: سوره واقعه را به زنانتان یاد دهید زیرا آن سوره بی نیاز کننده است

ایجاد برکت

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: اگر سوره واقعه را بنویسند و در خانه بگذارند موجب افزایش خیر و برکت می شود و هر کس به قرائت آن مداومت ورزد، فقر از او برطرف می شود و در آن افزایش حفظ و توفیقات و وسعت در مال وجود دارد.

 محبوبیت

 امام صادق علیه السلام فرموده است: هر کس در هر شب جمعه سوره واقعه را قرائت کند، خداوند او را دوست دارد و او را محبوب همه مردم می گرداند و هرگز در دنیا ناراحتی، فقر و تنگدستی و آفتی از آفات دنیا به او نخواهد رسیدو از همراهان و رفیقان امیرالمؤمنین علیه السلام خواهد بود.و این سوره ویژه امیرالمومنین علی علیه السلام است و هیچ کس در آن شرکت ندارد.

 

آسانی مرگ و بخشش اموات

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: سوره واقعه دارای منافع و بهره های زیادی است که قابل شمارش نیست. از جمله فواید این سوره آن است که اگر برای مرده ای خوانده شود، خداوند او را می امرزد و اگر برای کسی که در حال احتضار و مرگ است بخواند، مرگ و خروج روحش به اذن خدا آسان می شود.

 

آسانی زایمان

به همراه داشتن نوشته سوره واقعه موجب آسانی زایمان می شود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: اگر سوره واقعه را بنویسند و در خانه بگذارند موجب افزایش خیر و برکت می شود و هر کس به قرائت آن مداومت ورزد، فقر از او برطرف می شود و در آن افزایش حفظ و توفیقات و وسعت در مال وجود دارد

 



      

تلنگر

داستان

روزی مرد احساس مریضی کرد و قبل از آنکه دیر شود فهمید که به زودی خواهد مرد. به دارایی زیاد و زندگی مرفه خود اندیشید و با خود گفت : " من اکنون 4 زن دارم ، اما اگر بمیرم دیگر هیچ کسی را نخواهم داشت ، چه تنها و بیچاره خواهم شد !"
بنابرین تصمیم گرفت با زنانش حرف بزند و برای تنهاییش فکری بکند . اول از همه سراغ زن چهارم رفت و گفت :" من تورا از همه بیشتر دوست دارم و از همه بیشتر به تو توجه کرده ام و انواع راحتی ها را برایت فراهم آورده ام ، حالا در برابر این همه محبت من آیا در مرگ با من همراه می شوی تا تنها نمانم؟"زن به سرعت گفت :" هرگز" همین یک کلمه و مرد را رها کرد.
 

ناچاربا قلبی که به شدت شکسته بود نزد زن سوم رفت و گفت :" من در زندگی ترا بسیار دوست داشتم آیا در این سفر همراه من خواهی آمد؟"زن گفت :" البته که نه! زندگی در اینجا بسیار خوب است . تازه من بعد از تو می خواهم دوباره ازدواج کنم و بیشتر خوش باشم " قلب مرد یخ کرد.

مرد تاجر به زن دوم رو آورد و گفت :" تو همیشه به من کمک کرده ای . این بار هم به کمکت نیاز شدیدی دارم شاید از همیشه بیشتر ، می توانی در مرگ همراه من باشی؟"زن گفت :" این بار با دفعات دیگر فرق دارد . من نهایتا می توانم تا گورستان همراه جسم بی جان تو بیایم اما در مرگ ،...متاسفم!" گویی صاعقه ای به قلب مرد آتش زد.

در همین حین صدایی او را به خود آورد :" من با تو می مانم ، هرجا که بروی" تاجر نگاهش کرد ، زن اول بود که پوست و استخوان شده بود ، انگار سوء تغذیه بیمارش کرده باشد .غم سراسر وجودش را تیره و ناخوش کرده بود و هیچ زیبایی و نشاطی برایش باقی نمانده بود . تاجر سرش را به زیر انداخت و آرام گفت :" باید آن روزهایی که می توانستم به تو توجه میکردم و مراقبت بودم ..."

در حقیقت همه ما چهار زن داریم !

الف : زن چهارم که بدن ماست . مهم نیست چقدر زمان و پول صرف زیبا کردن او بکنی وقت مرگ ، اول از همه او ترا ترک می کند.

ب: زن سوم که دارایی های ماست . هرچقدر هم برایت عزیز باشند وقتی بمیری به دست دیگران خواهد افتاد.

ج : زن دوم که خانواده و دوستان ما هستند . هر چقدر هم صمیمی و عزیز باشند ، وقت مردن نهایتا تا سر مزارت کنارت خواهند ماند. د: زن اول که روح ماست. غالبا به آن بی توجهیم و تمام وقت خود را صرف تن و پول و دوست می کنیم . او ضامن توانمندی های ماست اما ما ضعیف و درمانده رهایش کرده ایم تا روزی که قرار است همراه ما باشد اما دیگر هیچ قدرت و توانی برایش باقی نمانده است

 



      

کبوتر

آی کبوتر که نشستی روی گنبد طلا .... تو که پرواز می کنی تو حرم امام رضا

من کبوتر بقیع ام با تو خیلی فرق دارم .... سرمو بجای گنبد روی خاکها میذارم

خونه قشنگ تو کجا و این خونه کجا .... گنبد طلا کجا قبرهای ویرونه کجا

اونجا هرکی می پره طائر افلاکی میشه .... اینجا هرکی می پره بال و پرش خاکی میشه

اونجا خادما با زائر آقا مهربونن .... اینجا زائرا رو از کنار قبرها می رونن

تو که هر شب می سوزه چلچراغا دور و برت .... به امام رضا بگو غریب تویی یا

کی میگه که تو غریبی غریب عاشق نداره .... روز و شب این همه عاشق رو خاکت سر می ذاره

غریب اونه تو بقیع شمع و چراغی نداره .... نه ضریح و نه حرم حتی رواقی نداره



      

روش معرفی قرآن به دانش آموز

روش معرفی کتاب مقدس قرآن به دانش آموزان دبستان از مسائل مهم پیش روی معلم است. از این رو امروز بر آن شدم تا چند اصل را در معرفی این کتاب آسمانی به دانش آموزان ارائه کنم:

  • همه کودکان در همه سنین مختلف آن را به عنوان کتابی مقدس یا مخصوص و متفاوت از دیگر کتاب ها به دیده احترام می نگرند و در صحت آن شکی ندارند. از نظر آنان قرآن کتاب خداست. تا حدود 9 سالگی، بیشتر متوجه ظاهر فیزیکی آن؛ مانند اندازه، رنگ، نوع، چاپ و نیز استفاده زیاد از آن می باشد. پس از این سنین کودکان با نگرش های محدود، توضیحات خود را متوجه محتوای کتاب می کنند که؛ مطالبی را درباره خدا و پیامبر را از آن می آموزیم، و اهمیت آن را به خاطر آموزنده بودنش و این که می توان از آن مطالب زیادی را یاد گرفت، می دانند.

از سنین 12 سالگی به بعد این برداشتها عمق بیشتری پیدا نموده و درک صحیح تری از آن به عنوان کتاب زندگی حاصل می شود. از این رو معلمان باید با این نحوه برداشت کودکانه آنها توجه داشته باشند و در همین سطوح پایین برداشت های آنها را تغذیه کرده و محتوای تدریس خود را انتخاب نمایند.

  • تلاوت قرآن با صوت مناسب توسط معلم یا دانش آموز یا استفاده از نوارهای صوتی قراء معروف نیز توصیه می شود.
  • برای اینکه تصور توام با احترام و تقدس کودکان از قرآن تغذیه شود، باید الگوهای رفتاری احترام به قرآن را به آنان تعلیم داد. مانند این که به آنان توصیه کرد تا در ساعات درس قرآن حتی الامکان نظیف و با وضو در کلاس درس شرکت کنند و دست بی وضو یا آلوده خود را روی قرآن، آیات و کلمات آن نگذارند. خوب است ترتیبی داده شود که با تشریفات خاصی قران وارد کلاس شود؛ مثلا یکی از دانش آموزان با احترام قرآن را در دست گرفته وارد کلاس درس می شود و تمام شاگردان به احترام قرآن برخیزند. همچنین رعایت سکوت هنگام تلاوت قرآن نیز از نکات قابل ذکر است.
  • باید این تلقی که قرآن یک کتاب علمی یا تاریخی است را از ذهن دانش آموزان پاک کنیم. بلکه دانش آموزان باید بدانند که قرآن کتاب هدایت است و شامل تمام مطالبی است که در این زمینه انسان ها به آن احتیاج دارند.
  • می توان از داستان های قرآنی که درباره پیامبران و امت های گذشته آمده است، با توجه به روحیات کودکانه آن ها و محدودیت درکشان، برای معرفی قرآن استفاده نمود. (داستان گویی برای دانش آموزان ابتدایی واقعا لذت بخش است.) یا شان نزول برخی سوره ها را که متناسب با فهم آن ها باشد؛ مثلا کوثر، فیل و عبس. بیان چنین داستان هایی - مخصوصا با علاقه ای که کودکان دبستانی به شنیدن داستان دارند- می توان انس و علاقه بیشتری به قرآن در آن ها ایجاد کند. اما باید توجه داشت که بویژه در سنین بالاتر در طرح داستانهای قرآنی نباید تنها یک قصه گو بود، بلکه باید نکات و فرازهایی از آن را به صورت تطبیقی با شرایط روز و به عنوان درس زندگی مورد بحث و بررسی قرار داد تا بتدریج دانش آموزان از محدودیت های نگرش خود به معارف دینی خارج شده و برای درک صحیح تر از قرآن در سطوح بعد آماده گردند.
  • تعدادی از آیات و احادیثی که به عظمت قرآن و ثواب بسیار زیاد قرائت و حفظ قرآن اشاره دارند را بیان نمود و دانش آموزان را ترغیب و تشویق کرد که کم کم در حد امکان سوره های کوتاه و آیاتی از قرآن را حفظ کنند.
  • در سالهای پایانی دبستان و پس از آن که فراگیران با جزئیات بیشتری از وقایع تاریخی دین اشنا می شوند، می توان از چگونگی نزول قرآن به صورت کتاب آسمانی انسان ها و حفظ و کتابت آن مطالبی را بیان کرد تا آگاهی بیشتری از آنچه پیرامون قرآن و محتوی آن یاد می گیرند، داشته باشند. در پایان به نمونه ی ساده ای از معرفی قرآن توجه فرمایید:

" بعضی از پیامبران از طرف خداوند برای مردم کتابی آورده اند. در این کتاب ها دستورهای دینی آمده است. کتابی که حضرت محمد (ص) آورده است قرآن نام دارد. قرآن آخرین کتاب آسمانی است. دستورهای دین اسلام در قرآن نوشته شده است. قرآن به ما دستور می دهد: خدای یگانه را بپرستیم، با یکدیگر دوست باشیم و به هم احترام بگذاریم، به پدر و مادر خود نیکی کنیم، راستگو باشیم و ... در قرآن داستان های شیرین هم آمده است. ما به قرآن کتاب دینی خود احترام می گذاریم. "



      
   1   2      >